Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Szpital Powiatowy w Drawsku Pomorskim
System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Regulamin porządkowy

1. Szpital Powiatowy im. Matki Teresy z Kalkuty, zwany dalej „Szpitalem" jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej utworzonym przez Powiat Drawski.

2. Celem Szpitala jest udzielanie świadczeń zdrowotnych służących ratowaniu, zachowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie powstawaniu chorób, promocję i edukację zdrowotną pacjentów, realizowanie innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów lub potrzeb Szpitala Powiatowego.
3. Szpital działa na podstawie:

a/ ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U.91.91.408 z późniejszymi zmianami);

b/ ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U.04.210.2135).

c/ uchwały Rady Powiatu Drawskiego nr IX/77/99 z dnia 09 lipca 1999 r. w sprawie utworzenia Szpitala Powiatowego im. Matki Teresy z Kalkuty w Drawsku Pomorskim;

d/ Statutu Szpitala Powiatowego im. Matki Teresy z Kalkuty w Drawsku Pomorskim;

e/ innych obowiązujących przepisów prawa.

4. Niniejszy Regulamin Porządkowy został sporządzony w oparciu o art. 18 a Ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej ( Dz.U. 91.91.408).

5. Regulamin Porządkowy określa w szczególności:

a/ przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych z uwzględnieniem ich dostępności i jakości,

b/ organizację i zadania poszczególnych komórek organizacyjnych Szpitala, w tym zakresy czynności pracowników oraz zasady współdziałania między tymi komórkami,

c/ warunki współdziałania z innymi zakładami opieki zdrowotnej w zakresie zapewnienia diagnostyki, leczenia pacjentów i ciągłości postępowania, 

d/ prawa i obowiązki pacjenta,

e/ obowiązki Szpitala w razie śmierci pacjenta.

I. PRZEBIEG PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH Z ZAPEWNIENIEM WŁAŚCIWEJ DOSTĘPNOŚCI I JAKOŚCI TYCH ŚWIADCZEŃ.

1. Udzielanie świadczeń medycznych na rzecz ubezpieczonych w Narodowym Funduszu Zdrowia w zakresie:

- lecznictwa stacjonarnego i świadczeń ambulatoryjnych w izbie przyjęć oraz SOR,

- ambulatoryjnego lecznictwa specjalistycznego,

- rehabilitacji leczniczej,

- dializoterapii i usług transportowych dotyczących dializoterapii,

- procedur wysokospecjalistycznych (gastroskopia),

2. Zakres i rodzaj świadczeń medycznych, o których mowa w niniejszym Regulaminie, jest zgodny ze Statutem Szpitala Powiatowego im. Matki Teresy z Kalkuty w Drawsku Pomorskim.

3. Przez lecznictwo stacjonarne oraz świadczenia ambulatoryjne w Izbie Przyjęć i Szpitalnym Oddziale Ratunkowym rozumieć należy:

a/ hospitalizację w oddziale o określonym poziomie świadczeń szpitalnych rozumianą jako proces diagnostyczno — terapeutyczny niemożliwy do osiągnięcia w warunkach ambulatoryjnych, trwający od przyjęcia do

leczenia szpitalnego do daty wypisu pacjenta ze szpitala lub zgonu, realizowany przez personel o kwalifikacjach określonych odrębnymi przepisami prawa i w liczbie niezbędnej do wykonania świadczeń na wysokim poziomie i obejmujący poradę w izbie przyjęć poprzedzającą hospitalizację;

b/ jednostkowe świadczenia zdrowotne w szpitalnej Izbie Przyjęć polegające na udzielaniu porad lekarskich oraz stosowaniu procedur diagnostyczno - terapeutycznych a nie zakończonych decyzją o hospitalizacji.

c/ program terapeutyczny – leczenie immunoglobuliną

d/ świadczenia w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym, które są całodobową gotowością do pracy w trybie zagrożenia życia i zdrowia, obejmujące procedury diagnostyczno-terapeutyczne realizowane dla pacjentów, których pobyt w SOR zakończył się wypisem lub zgonem.

4. Specjalistyczne ambulatoryjne świadczenia zdrowotne ujęte w katalogach obejmują:

a/ katalog I – III z pakietem świadczeń diagnostycznych i terapeutycznych

b/ katalog świadczeń zabiegowych

c/ katalog ambulatoryjnych świadczeń współfinansowanych

d/ katalog sprawozdawczy (diagnostyczny i terapeutyczny)

5. Rehabilitacja lecznicza obejmuje rehabilitacyjne zabiegi terapeutyczne w gabinecie.

 

II. OSOBY UPRAWNIONE DO ŚWIADCZEŃ

1. W zakresie lecznictwa stacjonarnego przysługuje:

- wszystkim ubezpieczonym w NFZ i posiadającym skierowanie od lekarza, przy czym skierowanie takie nie jest wymagane w razie wypadków, zatruć, urazów, stanów zagrożenia życia lub porodu oraz w razie wydania na podstawie odrębnych przepisów decyzji o przymusowej hospitalizacji. Odmowa udzielenia świadczenia powinna być odnotowana przez lekarza w księdze odmowy przyjęć do szpitala.

2. W zakresie gastroskopii:

- osoby ubezpieczone posiadające skierowanie od lekarza specjalisty lub lekarza udzielającego świadczeń w ramach podstawowej opieki zdrowotnej

3. W zakresie specjalistycznej opieki ambulatoryjnej:

a. ubezpieczeni i posiadający skierowanie od lekarza; Karta informacyjna pacjenta przekazywanego po leczeniu stacjonarnym pod opiekę poradni specjalistycznej traktowana jest jako ważne skierowanie lekarza.

b. skierowanie określone powyżej nie jest wymagane w przypadku udzielania świadczeń zdrowotnych w zakresie:

- ginekologii i położnictwa

- okulistyki

- dla osób zakażonych wirusem HIV

- dla osób chorych na gruźlicy

- dla inwalidów wojennych

c. skierowanie od lekarza nie jest potrzebne w stanach zagrożenia życia, w

związku z wypadkiem, zatruciem lub urazem.

4. W zakresie rehabilitacji leczniczej:

- ubezpieczeni posiadający skierowanie od lekarza uprawnionego do kierowania na zabiegi rehabilitacyjne.

5. Lista pacjentów oczekujących na udzielenie świadczenia:

Świadczenia medyczne powinny być udzielane w możliwie najkrótszym terminie. Jeżeli nie jest to możliwe należy wprowadzić listę oczekujących.
 

III. STWIERDZENIE FAKTU OBJĘCIA UBEZPIECZENIEM

1. Pacjent zobowiązany jest do okazania aktualnej legitymacji ubezpieczeniowej, zaświadczenia o opłaceniu składek na ubezpieczenie zdrowotne lub innego dokumentu potwierdzającego objęcie ubezpieczeniem zdrowotnym.

2. Świadczeniodawca ma obowiązek odnotowania w dokumentacji medycznej rodzaj dokumentu, na podstawie którego ustalił fakt objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym.

3. Dowód ubezpieczenia powinien być okazany nie później niż 7 dni od dnia zakończenia udzielania świadczenia. Jego brak nie może być powodem odmowy udzielenia świadczenia.
 

IV. SPOSÓB UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ

1. Świadczenia zdrowotne wykonywane będą ze szczególną starannością przez personel medyczny o odpowiednich kwalifikacjach.

2. Świadczeniodawca ponosi pełną odpowiedzialność za udzielanie lub zaniechanie udzielania świadczeń zdrowotnych przez osoby przez siebie zatrudniane lub udzielające świadczenia na innej podstawie.

3. Pomieszczenia, w których udzielane są świadczenia medyczne oraz ich wyposażenie w sprzęt i aparaturę medyczną, odpowiadają warunkom określonym w obowiązujących przepisach.

4. Świadczenia zdrowotne wykonywane są zgodnie z warunkami określonymi w podpisanych umowach z NFZ.

5. Każdorazowo po zakończeniu leczenia Świadczeniodawca zobowiązany jest:

- do wydania pacjentowi karty informacyjnej w dwóch egzemplarzach,

- do wydania wyniku konsultacji specjalistycznej po udzielonej poradzie w izbie przyjęć.

6. Świadczenia zdrowotne nie zagwarantowane przez Szpital na miejscu, będą realizowane przez inne placówki zdrowotne m.in. badania laboratoryjne, diagnostyka obrazowa i inne badania oraz procedury medyczne, zapewniające kompleksowe świadczenia zdrowotne wykonywane przez inne podmioty na rzecz Szpitala i nie będą miały wpływu na ilość, jakość oraz terminowość świadczeń.

7. Świadczenia medyczne typu badania laboratoryjne i diagnostyczne udzielane są pacjentom posiadającym skierowanie od lekarza zatrudnionego przez Szpital lub lekarza posiadającego odrębną umowę ze Szpitalem na nieodpłatne wykonywanie badań pacjentowi.

8. Brak skierowania według wzoru ustalonego przez NFZ jest podstawą do pobierania opłat od pacjenta zgodnie z cennikiem.

9. Wszystkie skierowania wystawiane przez lekarzy powinny być zaopatrzone w numer umowy z NFZ.

10. Recepty powinny być opatrzone kodem paskowym oraz numerem umowy z NFZ.

11. Nie wolno wystawiać recept na leki na rzecz hospitalizowanego w trakcie leczenia szpitalnego do realizacji w aptekach ogólnodostępnych.

12. Szpital gwarantuje ubezpieczonym na czas pobytu bezpłatne badania diagnostyczne, leki, materiały medyczne, środki pomocnicze oraz przedmioty ortopedyczne a także pomieszczenia i wyżywienie odpowiednie do stanu zdrowia.

13. Przy wypisie ze szpitala lekarz ma prawo:

- wystawić pacjentowi zlecenie na środki pomocnicze oraz przedmioty ortopedyczne w zakresie ustalonym przez odrębne przepisy,

- wystawić receptę na leki zgodnie z obowiązującymi przepisami

- wystawić zlecenie na transport sanitarny w przypadkach uzasadnionych medycznie zgodnie z Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 10 maja 2003 r. w sprawie stopni niepełnosprawności oraz wysokości udziału własnego ubezpieczonego w kosztach przejazdu środkami transportu sanitarnego (Dz.U.03.88.815),

- wystawić pacjentowi skierowanie na leczenie sanatoryjne

14. Lekarz ze specjalistycznego gabinetu ambulatoryjnego ma prawo kierować pacjenta na:

- leczenie uzdrowiskowe

- na rehabilitację 

- do innego specjalisty

- ma także obowiązek dołączania informacji dla lekarza kierującego w postaci opisu udzielonego świadczenia i wydanych zaleceń.

15. Każda odmowa przyjęcia pacjenta do leczenia szpitalnego, a posiadającego skierowanie od lekarza lub odmowa udzielenia innego świadczenia zdrowotnego powinna być odnotowana przez Świadczeniodawcę w księdze odmowy przyjęć do szpitala i wpis powinien zawierać:

- pieczątkę szpitala

- imię i nazwisko oraz pieczątkę i podpis lekarza odmawiającego przyjęcia do szpitala

- datę oraz przyczynę tej odmowy

- imię i nazwisko oraz adres ubezpieczonego, któremu odmówiono przyjęcia

16. Pacjent powinien trafić do szpitala po wyczerpaniu możliwości leczenia ambulatoryjnego, z kompletem badań diagnostycznych uzasadniających wskazanie do hospitalizacji.

17. Koszty leczenia za osoby bezdomne, nieubezpieczone pokrywa gmina na terenie, której ta osoba przebywa. Reguluje to Ustawa: o pomocy społecznej (Dz.U.04.64.593 z późniejszymi zmianami), o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U.04.210.2135 art. 54).

 

V. CZAS I MIEJSCE WYKONYWANIA ŚWIADCZEŃ

1. Szpital udziela świadczenia zdrowotne kompleksowo i całodobowo w zakresie lecznictwa stacjonarnego.

2. Pacjent zgłaszający się do Izby Przyjęć Szpitala powinien być przyjęty do właściwego oddziału w terminie z nim uzgodnionym. W medycznie uzasadnionych przypadkach przyjęcie następuje niezwłocznie.

3. Świadczenia medyczne w poradniach specjalistycznych i pracowniach diagnostycznych wykonywane są w godzinach i dniach wg harmonogramu pracy w widocznych miejscach dla pacjentów - drzwi gabinetu i / lub tablica ogłoszeń.

4. Rejestracja pacjentów może odbywać się osobiście, telefonicznie lub za pomocą osób trzecich.

5. Korzystający ze świadczeń zdrowotnych każdorazowo będą informowani o zmianie godzin pracy i zastępstwach celem zapewnienia ciągłości świadczeń.

6. Osoba zastępująca powinna posiadać wszelkie kwalifikacje niezbędne do wykonywania określonych zadań.

7. Fakt zastępstwa należy niezwłocznie zgłosić do Oddziału Wojewódzkiego NFZ. W przypadku przerwy w udzielaniu świadczeń zdrowotnych powyżej 3 dni należy powiadomić pisemnie NFZ o zaistniałych okolicznościach, a w przypadku przerwy trwającej powyżej 14 dni wymagana jest pisemna zgoda NFZ.

8. Świadczenia opieki zdrowotnej w Szpitalu i poradniach specjalistycznych są udzielane według kolejności zgłoszenia w dniach i godzinach ich udzielania:

a) świadczeniodawca prowadzi listy oczekujących na udzielenie świadczenia,

b) świadczeniodawca powołuje zespół oceny przyjęć.  

VI. DOKUMENTACJA MEDYCZNA

1. Prowadzi się dokumentację medyczną osób korzystających ze świadczeń na zasadach określonych Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 10 sierpnia 2001 r w sprawie rodzajów dokumentacji medycznej w zakładach opieki zdrowotnej, sposobu jej prowadzenia oraz szczegółowych warunków jej udostępniania (Dz.U. 01.88.966)

2. Rejestrowanie i przetwarzanie danych osobowych odbywa się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej z późniejszymi zmianami (Dz.U. 91.91.408) oraz ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 02.101.926).

3. Szpital zobowiązany jest do przesyłania pisemnych i elektronicznych zestawień do OW NFZ celem pozyskania środków finansowych za udzielone świadczenia zdrowotne.

 

VII. KONTROLE ZEWNĘTRZNE I WYNIKAJĄCE Z NICH KARY UMOWNE

1. Szpital zobowiązany jest poddać się kontroli NFZ w zakresie przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, a w szczególności:

- zgodności zapisów dokonywanych w rejestrach i dokumentacji przyjmowanych pacjentów,

- sposobu korzystania ze świadczeń przez ubezpieczonych, dostępności i jakości świadczeń oraz zasad organizacji ich udzielania,

- stosowania procedur diagnostycznych i terapeutycznych pod względem jakości i zgodności z przyjętymi standardami,

- sposobu korzystania ze świadczeń i stosowanych technologii medycznych,

- zasadności wyboru leków stosowanych w diagnostyce, leczeniu i rehabilitacji,

- zasad wystawiania recept,

- kwalifikacji personelu udzielającego świadczeń zdrowotnych,

2. Szpital zobowiązany jest poddać się kontroli innych organów uprawnionych do ich wykonania zgodnie z obowiązującymi przepisami.

3. Szpital zobowiązany jest do udzielenia niezbędnych wyjaśnień organom kontrolującym i usunięcia wskazanych uchybień.

4. Szpital ponosi odpowiedzialność w przypadkach:

- zawinionego opóźnienia w terminowym przyjęciu ubezpieczonego,

- gromadzenia danych i prowadzenia dokumentacji niezgodnie z obowiązującymi przepisami,

- nieuzasadnionej odmowy hospitalizacji osoby skierowanej,

- nieuzasadnionej przerwy w udzielaniu świadczeń zdrowotnych,

- odstąpienia od udzielania świadczeń bez poinformowania o tym fakcie NFZ,

- udzielania nieprawdziwych danych do NFZ,

- pobierania nienależnych opłat od ubezpieczonych,

- wystawienia recepty w toku leczenia szpitalnego,

- udzielania świadczeń niezgodnie z wymaganiami NFZ,

- udzielania świadczeń przez osoby nieuprawnione,

- nieudzielanie świadczeń zgodnie z harmonogramem pracy,

- niepodanie do wiadomości zasad rejestracji i organizacji świadczeń.

Zastrzeżenia i uwagi dotyczące funkcjonowania szpitala, poradni specjalistycznych i pracowni diagnostycznych pacjent ma prawo zgłosić do dyrektora szpitala lub do rzecznika praw pacjenta w NFZ w Szczecinie.

Informacje w tych sprawach podawane są do publicznej wiadomości.

 

VIII. STRUKTURA ORGANIZACYJNA SZPITALA

1. Obszarem działania Szpitala jest teren Powiatu Drawskiego obejmujący miasta: Czaplinek, Drawsko Pomorskie, Kalisz Pomorski, Złocieniec oraz gminy: Czaplinek, Drawsko Pomorskie, Ostrowice, Wierzchowo, Kalisz Pomorski i Złocieniec.

2. Szpital może udzielać świadczeń zdrowotnych także osobom spoza obszaru działania.

3. W skład Szpitala wchodzi: 6 oddziałów szpitalnych w podstawowych dziedzinach medycyny, szpitalny oddział ratunkowy z izbą przyjęć, stacja hemodializy, blok operacyjny. Ponadto: pracownie diagnostyki obrazowej i laboratoryjnej, oddział rehabilitacji, apteka szpitalna, centralna sterylizatornia, przyszpitalne poradnie specjalistyczne i logistyka.

4. Szczegółową strukturę organizacyjną Szpitala przedstawia Statut Szpitala.

5. Strukturę organizacyjną w układzie schematycznym przedstawia załącznik Nr 1 do niniejszego Regulaminu.

6. Szpitalem kieruje Dyrektor i reprezentuje go na zewnątrz. Jest on przełożonym pracowników zakładu.

7. Dyrektor zarządza przy pomocy:

a. Z-cy Dyrektora

b. Kierowników komórek organizacyjnych,

c. Pracowników na samodzielnych stanowiskach.

 

IX. ZAKRESY OBOWIĄZKÓW OSÓB FUNKCYJNYCH MAJĄCYCH BEZPOŚREDNI WPŁYW NA ORGANIZACJĘ UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH:

1. Do podstawowych obowiązków Dyrektora Szpitala należy:

a. planowanie, organizowanie i koordynowanie zadań przez komórki organizacyjne Szpitala oraz sprawowanie nadzoru nad ich działalnością;

b. tworzenie, łączenie i przekształcanie komórek organizacyjnych Szpitala;

c. reprezentowanie Szpitala na zewnątrz wobec organów administracji publicznej, instytucji państwowych, organizacji społecznych i obywateli;

d. samodzielne podejmowanie decyzji z ponoszeniem za nie odpowiedzialności;

e. powoływanie stałych lub doraźnych zespołów problemowych z wyznaczeniem osób odpowiedzialnych za planowanie i koordynację działalności tych zespołów; 

2. Do obowiązków Zastępcy Dyrektora w szczególności należy:

a. zastępowanie Dyrektora Szpitala w czasie jego nieobecności;

b. organizowanie właściwego zabezpieczenia i dostępności do świadczeń medycznych w Szpitalu;

c. czuwanie nad prawidłowym przebiegiem szkolenia i specjalizacji personelu;

d. nadzorowanie prowadzenia działalności statystycznej i archiwizacyjnej szpitala oraz działu marketingu i oceny jakości i bezpieczeństwa i higieny pracy;

e. rozpatrywanie uwag i skarg pacjentów oraz zajmowanie się wprowadzeniem w życie zawartych w nich postulatów.

3. Do obowiązków Głównego Księgowego należy:

a. realizacja zadań w zakresie budżetu i działalności pozabudżetowej rachunkowości i związanych z nią czynności wynikających z ustawy o rachunkowości oraz innych przepisów prawa finansowego, stosownie do posiadanych uprawnień;

b. potwierdzanie umów z kontrahentami o zabezpieczeniu budżetowym;

c. przeprowadzanie okresowej kalkulacji wynikowej kosztów i sprawozdawczości finansowej;

d. analiza wykorzystanych środków finansowych będących w dyspozycji Szpitala i finansowa kontrola wewnętrzna.

e. prowadzenie procedur układowych z wierzycielami.

4. Do obowiązków Kierownika Działu Marketingu i Oceny Jakości należy w szczególności:

a. promocja działalności Szpitala;

b. zapewnienie pacjentom aktualnych informacji dotyczących funkcjonowania placówki;

c. realizacja zadań w zakresie programów profilaktycznych;

d. przygotowywanie materiałów informacyjnych na temat oceny działalności komórek organizacyjnych Szpitala

5. Do obowiązków Ordynatora / Koordynatora w szczególności należy:

a. organizowanie pracy w ramach oddziału. Odpowiada za całokształt funkcjonowania oddziału pod względem medycznym, administracyjnym i gospodarczym.

b. odpowiedzialność za stan sanitarnohigieniczny i epidemiologiczny w oddziale;

c. odpowiedzialność za efekty leczenia chorych w oddziale.

d. nadzorowanie podnoszenia kwalifikacji zawodowych personelu w oddziale.

Ordynator jest bezpośrednim zwierzchnikiem personelu w oddziale.

6. Do obowiązków Pielęgniarki Oddziałowej należy w szczególności:

a. organizowanie i czuwanie nad pracą personelu średniego oddziałów;

b. odpowiedzialność za zagwarantowanie kompleksowej i ciągłej opieki pielęgniarskiej pacjentom hospitalizowanym;

c. zapewnienie warunków organizacyjno-technicznych do wykonywania zadań;

d. nadzór nad poziomem wykonywania zadań i ocena wyników pielęgnacji;

e. szacowanie rzeczywistego zapotrzebowania na opiekę pielęgniarską i położniczą.

7. Do podstawowych zadań Kierownika Centralnej Sterylizatorni w szczególności należy:

a. organizowanie pracy osobom zatrudnionym w centralnej sterylizatorni,

b. nadzór nad jakością sterylizacji w Szpitalu;

c. realizacja zadań z zakresu epidemiologii we współpracy z członkami zespołu ds. zakażeń szpitalnych oraz dyrekcją zakładu, ordynatorami oddziałów, pielęgniarkami oddziałowymi, nadzorem sanitarnym;

d. monitorowanie stanu sanitarno-epidemiologicznego zakładu;

e) organizowanie i prowadzenie systematycznej edukacji personelu medycznego z zakresu zakażeń szpitalnych.

8. Do zakresu obowiązków wszystkich pracowników Szpitala należy:

a. wypełnianie obowiązków i realizacja uprawnień w ramach indywidualnego zakresu czynności, wykonywania poleceń kierownika jednostki organizacyjnej, jeśli nie przekraczają uprawnień pracownika oraz przestrzegania czasu pracy.

b. zastępowanie innych pracowników w przypadku wyznaczenia do okresowego wykonywania takich czynności, zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami.

c. wszyscy pracownicy zobowiązani są każdorazowo do potwierdzenia rozpoczęcia lub przerwania pracy z przyczyn osobistych (za zgodą bezpośredniego przełożonego) w przeznaczonej do tego celu dokumentacji.

d. pracownicy zobowiązani są do przestrzegania Regulaminu Pracy Szpitala oraz Karty Praw Pacjenta.

e. upoważnienia dla pracowników Szpitala są udzielane indywidualnie przez Dyrektora Szpitala.
 

X. PODSTAWOWE ZADANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH SŁUŻĄCE ZAPEWNIENIU SPRAWNOŚCI FUNKCJONOWANIA SZPITALA POD WZGLĘDEM LECZNICZYM, ADMINISTRACYJNYM I GOSPODARCZYM.

1. Do zakresu zadań oddziałów szpitalnych w szczególności należy:

a. zapewnienie pacjentom całodobowej opieki medycznej;

b. zapewnienie udzielania świadczeń zdrowotnych o właściwej jakości odpowiadającej aktualnemu poziomowi wiedzy medycznej, wykonywanych przez odpowiednie osoby o odpowiednich uprawnieniach i kwalifikacjach zawodowych;

c. zapewnienie pacjentom niezbędnej farmakoterapii w oparciu o ustalony receptariusz szpitalny;

d. racjonalne gospodarowanie krwią;

e. orzekanie i opiniowanie o stanie zdrowia;

f. przestrzeganie zasad realizacji umów z NFZ i innymi podmiotami;

g. realizacja zadań z zakresu statystyki medycznej i sprawozdawczości zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;

h. właściwe prowadzenie i zabezpieczenie dokumentacji medycznej;

i. dbałość o mienie oddziału;

Nadzór merytoryczny i formalny nad działaniami oddziału szpitalnego pełni ordynator/ koordynator lub kierownik oddziału.

2. Do zadań Szpitalnego Oddziału Ratunkowego należy w szczególności:

a. całodobowa gotowość do udzielania świadczeń medycznych dla osób wymagających pilnej interwencji ze wskazań życiowych;

b. pozostałe zadania - jak oddział szpitalny.

3. Do zakresu zadań Bloku Operacyjnego należy w szczególności:

a. wykonywanie usług medycznych na rzecz innych komórek organizacyjnych Szpitala;

b. utrzymywanie całodobowej gotowości do wykonywania zabiegów operacyjnych;

c. koordynowanie działań zespołów w zakresie planowanych zabiegów operacyjnych.

Funkcję kierownika bloku operacyjnego pełni pielęgniarka oddziałowa.

4. Do zakresu obowiązków Oddziału Rehabilitacji należy w szczególności:

a. prowadzenie usprawniania i rehabilitacji pacjentów szpitalnych i ambulatoryjnych;

b. udzielanie konsultacji lekarskich dla innych komórek organizacyjnych;

c. kwalifikacja pacjentów i dobór odpowiednich zabiegów rehabilitacyjnych oraz udokumentowywanie osiągniętych efektów terapeutycznych;

Odpowiedzialnym za organizację pracy jest kierownik rehabilitacji, a za nadzór merytoryczny lekarz rehabilitant.

5. Do zadań Laboratorium Analitycznego w szczególności należy:

a. całodobowa gotowość do wykonywania badań laboratoryjnych;

b. wykonywanie usług z zakresu diagnostyki laboratoryjnej na rzecz Szpitala oraz innych uprawnionych podmiotów;

c. okresowa kontrola jakości wykonywanych badań laboratoryjnych;

d. prowadzenie analiz statystycznych i sprawozdawczości;

Laboratorium jest uprawnione do świadczeń komercyjnych.

Nadzór merytoryczny i formalny nad działaniami laboratorium pełni kierownik laboratorium.

6. Do zadań Pracowni Diagnostyki Obrazowej należy w szczególności:

a. całodobowa gotowość do wykonywania badań z zakresu diagnostyki obrazowej;

b. wykonywanie badań diagnostyki obrazowej na rzecz Szpitala oraz innych uprawnionych podmiotów;

c. zagwarantowanie pacjentom pełnej ochrony i bezpieczeństwa radiologicznego;

Pracownia jest uprawniona do świadczeń komercyjnych.

Nadzór merytoryczny i formalny nad działaniami RTG pełni kierownik diagnostyki obrazowej.

7. Do zakresu zadań Apteki Szpitalnej w szczególności należy:

a. zaopatrywanie oddziałów szpitalnych i poradni specjalistycznych oraz pracowni

diagnostycznych w środki farmaceutyczne i materiały opatrunkowe;

b. sprawowanie bieżącego nadzoru nad gospodarką lekiem;

c. współpraca z lekarzami w sprawie aktualizacji receptariusza szpitalnego;

d. analiza danych dotycząca zużycia środków farmaceutycznych i materiałów medycznych;

e. dbałość o powierzone mienie i zabezpieczenie leków przed dostępem osób

niepowołanych;

Nadzór merytoryczny i formalny na działalnością Apteki pełni kierownik Apteki.

8. Do zakresu zadań Przyszpitalnych Poradni Specjalistycznych w szczególności należy:

a. realizacja świadczeń zdrowotnych w zakresie danej dziedziny medycyny;

b. udzielanie konsultacji na rzecz pacjentów kierowanych do poradni;

c. kierowanie pacjentów na badania diagnostyczne;

d. przygotowanie pacjenta do leczenia szpitalnego;

e. orzekanie i opiniowanie o stanie zdrowia;

f. przestrzeganie realizacji umów z NFZ;

g. realizacja zadań z zakresu statystyki medycznej i sprawozdawczości;

h. realizowanie programów profilaktycznych i zdrowotnych;

Nadzór merytoryczny prowadzi Zastępca Dyrektora, a specjalistyczny nad działaniem danej poradni specjalistycznej prowadzi na bieżąco ordynator/ koordynator oddziału określony dla danej specjalności.

9. Do podstawowych obowiązków Działu Kadr należy:

a. zbieranie i ewidencjonowanie danych osobowych pracowników;

b. nadzór nad spełnianiem kwalifikacji personalnych wymaganych w ramach kontraktowania świadczeń z NFZ;

c. analizowanie stanu zatrudnienia i wykonywanie obowiązującej sprawozdawczości.

10. Do podstawowych zadań Działu Analiz i Statystyki Medycznej należy w szczególności:

a. zbieranie, przyjmowanie, przechowywanie, wypożyczanie, rozdział i wydawanie dokumentacji pacjentom;

b. analiza danych i opracowywanie sprawozdań zbiorczych z pracy Szpitala;

c. gromadzenie, przetwarzanie i analiza statystyczna świadczeń medycznych dla potrzeb NFZ;

d. współdziałanie z Działem księgowości w zakresie rozliczeń z NFZ;

e. archiwizacja dokumentacji medycznej pacjentów.

Nadzór merytoryczny i formalny na działalnością Działu pełni kierownik.

11. Podstawowe zadania Działu Techniczno – Eksploatacyjnego:

a. organizowanie i prowadzenie działalności w zakresie :

- prawidłowej eksploatacji nieruchomości,

- gospodarki energetycznej, wodno-kanalizacyjnej i ciepłowniczej,

- dozoru technicznego nad urządzeniami ciśnieniowymi.

b. zapewnienie prawidłowego funkcjonowania łączności telefonicznej, sygnalizacyjnej i alarmowej;

c. naprawa i konserwacja sprzętu medycznego, technicznego i gospodarczego;

d. utrzymanie porządku i czystości na terenie szpitala;

e. sporządzanie kalkulacji wynajmu lokali;

f. zaopatrywanie komórek organizacyjnych szpitala w materiały i sprzęt z uwzględnieniem ustawy o zamówieniach publicznych.
 

XI. WARUNKI WSPÓŁDZIAŁANIA Z INNYMI ZAKŁADAMI OPIEKI ZDROWOTNEJ W ZAKRESIE ZAPEWNIENIA PRAWIDŁOWOŚCI DIAGNOSTYKI, LECZENIA PACJENTÓW I CIĄGŁOŚCI POSTĘPOWANIA.

1. Szpital zawiera umowy z innymi zakładami opieki zdrowotnej na usługi, których nie może zapewnić we własnym zakresie.

2. Poziom zakupionych usług musi być zgodny z wymogami kontraktowania świadczeń medycznych ustalonych przez NFZ.

3. Zakład podpisujący umowę ze Szpitalem Powiatowym w Drawsku Pomorskim jest zobowiązany poddać się kontroli NFZ.

4. W ramach współpracy Szpital prowadzi szkolenia i świadczy usługi dla lekarzy NZOZ i innych podmiotów na terenie Powiatu.

5. W ramach uzgodnień między komórkami organizacyjnymi zakładu prowadzi się współdziałanie w opiece nad pacjentem.
 

XII. PRAWA I OBOWIĄZKI PACJENTA

PACJENT MA PRAWO DO:

1. Poszanowania swojej godności osobistej i prywatności.

2. Do poszanowania wyznawania przez siebie wartości moralnych i kulturowych oraz do poszanowania swoich przekonań religijnych.

3. Informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, postępach w wynikach leczenia oraz rokowaniu.

4. Wglądu do dokumentacji medycznej odnoszącej się do jego osoby za pośrednictwem lekarza.

5. Zachowania w tajemnicy wszelkich informacji dotyczących jego osoby w związku z udzielanymi mu świadczeniami, chyba, że sam wyrazi zgodę na ujawnienie tajemnicy osobie wskazanej.

6. Poznania z imienia i nazwiska osób, które będą odpowiedzialne za opiekę nad nim, uzyskania informacji o statusie zawodowym tych osób.

7. Zapoznania się z przepisami i zwyczajami, które będą kształtować jego pobyt i leczenie w szpitalu.

8. Wyrażania świadomej zgody w przypadku jakichkolwiek działań medycznych.

9. Odmowy lub wstrzymania działań medycznych, skutki powinny być pacjentowi starannie objaśnione

10. Wyrażania zgody lub odmowy ich udzielania na badanie lekarskie, badanie diagnostyczne, zabieg operacyjny lub inny zabieg lekarski zlecony przez lekarza dla celów diagnostycznych lub na inne czynności medyczne i pielęgnacyjne oraz do pełnej informacji o ich celu, charakterze i stopniu ryzyka a także do wyrażenia zgody lub odmowy na umieszczeniu w szpitalu lub innym zamkniętym zakładzie opieki zdrowotnej.

11. Zgłoszenia na piśmie odmowy pobrania z jego zwłok tkanek, narządów lub komórek - informacji szczegółowych udziela pielęgniarka oddziałowa.

12. Zapoznania się z alternatywnymi sposobami leczenia i współdecydowania o wyborze jednego z nich.

13. Zachowania warunków sprzyjających poszanowaniu intymności godności osobistej w trakcie udzielania świadczeń.

14. Zaopatrzenia w leki i materiały medyczne oraz do pomieszczenia i wyżywienia odpowiedniego do stanu zdrowia.

15. Opieki pielęgnacyjnej przez członka rodziny lub innej wskazanej osoby, chyba, że jest to niemożliwe ze względów epidemiologicznych.

16. Nieograniczonego kontaktu osobistego, korespondencyjnego lub telefonicznego z osobami z zewnątrz, poza względami sanitarnymi.

17. Opieki duszpasterskiej duchownego wyznawanej przez siebie religii, a w sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia do niezwłocznego zawiadomienia wskazanej osoby lub instytucji. W naszym Szpitalu pacjenci mają możliwość codziennego kontaktu z kapelanem szpitalnym.

18. Pacjentowi nieletniemu przysługują takie same prawa jak osobie dorosłej, a wyrażenie zgody lub odmowy na świadczenia zdrowotne przysługuje osobom reprezentującym jego prawa w myśl odrębnych przepisów.

19. Umierania w spokoju i godności.

20. Do innych świadczeń wynikających z art. 19 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.
 

PACJENCI NIEZADOWOLENI MAJĄ PRAWO DO:

1. Interwencji u Ordynatora Oddziału lub Pielęgniarki Oddziałowej a następnie u Dyrektora Szpitala.

2. Wyrażenia swojego niezadowolenia do Rady Społecznej Szpitala lub Starostwa Powiatowego.

3. Zgłoszenia roszczeń do Okręgowej Izby Lekarskiej w Koszalinie / tel. 342-35-91/ lub Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Koszalinie / tel. 342-59-93/

4. Powiadomienia Rzecznika Praw Pacjenta przy NFZ w Szczecinie / tel. 091 -425-10-50 /
 

OBOWIĄZKI PACJENTA:

1. Pacjent zgłaszający się na badania, zabiegi i leczenie szpitalne powinien posiadać przy sobie dokumenty upoważniające do korzystania ze świadczeń zdrowotnych.

2. Pacjent powinien posiadać bieliznę osobistą, przybory toaletowe, obuwie tekstylne.

3. Pacjent powinien przestrzegać obowiązujących w Szpitalu zasad, regulaminów i rozkładu pracy oddziału.

4. Pacjent nie ma prawa do spożywania napojów alkoholowych i palenia tytoniu na terenie Szpitala.

5. Obowiązkiem pacjenta jest przestrzeganie zasad bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Wrazie rażącego naruszenia obowiązujących w naszym Szpitalu przepisów, pacjent może być wypisany ze Szpitala

XIII. REGULAMIN POSTEPOWANIA W RAZIE ŚMIERCI CHOREGO W SZPITALU.

1. W razie śmierci chorego w oddziale pielęgniarka bezzwłocznie powiadamia o tym lekarz leczącego lub dyżurnego.

2. Lekarz powinien natychmiast dokonać oględzin zmarłego, stwierdzić zgon i jego przyczynę oraz odnotować w historii choroby dzień i godzinę śmierci.

3. Pielęgniarka odcinkowa powinna odnotować dzień i godzinę śmierci w raporcie pielęgniarskim i na karcie gorączkowej.

4. Po stwierdzeniu zgonu przez właściwego lekarza, pielęgniarka oznakowuje zwłoki, po czym w dwie godziny po zgonie i po ponownym stwierdzeniu zgonu przez lekarza leczącego lub lekarza dyżurnego przesyła zwłoki do prosektorium.

5. O śmierci chorego należy zawiadomić niezwłocznie jego rodzinę lub opiekunów.

6. Karty zgonu wydaje się najbliższej rodzinie, opiekunom prawnym lub osobie wskazanej wcześniej przez zmarłego w historii choroby nie później niż w ciągu 24 godzin od chwili zgonu.

7. Ordynator odsyła do dyrektora szpitala zakończoną „ historię choroby” zmarłego oraz kartę statystyczną.

8. Pielęgniarka oddziałowa sporządza protokolarnie spis rzeczy, pieniędzy i przedmiotów wartościowych zmarłego, a następnie przedmioty wartościowe i pieniądze przekazuje do depozytu szpitalnego.

9. Przedmioty pozostałe po zmarłym wydaje się za pokwitowaniem prawnym spadkobiercom zmarłego.

10. Jeżeli w ciągu trzech miesięcy od daty zgonu nie zgłosi się prawny spadkobierca, szpital dokonuje zniszczenia nieprzydatnych rzeczy chorego.

11. Rzeczy pozostałe po zmarłym, którego zwłoki oddano do dyspozycji prokuratora, nie mogą być wydane przed dokonaniem sekcji bądź przed otrzymaniem zawiadomienia o zwolnieniu z sekcji.

12. W razie śmierci chorego w izbie przyjęć lub w przychodni przyszpitalnej, czynności wymienione w § 1, 3 i 5 wykonuje pielęgniarka izby przyjęć wraz z lekarzem dyżurnym.

13. W takim przypadku zgon powinien być potwierdzony przez lekarza dyżurnego izby przyjęć i odnotowany w książce przyjęć ambulatoryjnych izby przyjęć.

14. Pielęgniarka zdejmuje bieliznę, a w razie zgonu w izbie przyjęć lub przychodni przyszpitalnej również i ubranie zmarłego, a następnie powiadamia pracowników prosektorium o potrzebie transportowania zwłok.

15. Zwłoki powinny być wyniesione do kostnicy nie wcześniej niż w dwie godziny od chwili zgonu.

16. Transport powinien być przeprowadzony w taki sposób, aby nie zwracał uwagi chorych.

17. Prosektura szpitala prowadzi „Księgę zmarłych” według ustalonego wzoru.

18. W razie zgonu chorego, którego tożsamość nie została ustalona, bądź zgonu co do którego pewność lub uzasadnione podejrzenie, że jest następstwem zabójstwa, samobójstwa otrucia, nieszczęśliwego wypadku albo uszkodzeń urazowych, zatrucia, uduszenia mechanicznego, działania wysokich temperatur, elektryczności lub sztucznego poronienia, lekarz szpitala bezzwłocznie powiadamia prokuratora i posterunek Policji.

19. Dyrektor szpitala na wniosek lekarza anatomo-patomorfologa organy te zawiadamia również w przypadku, gdy w czasie sekcji nasuwa się uzasadnione podejrzenie, że zgon nastąpił wskutek przestępstwa.

20. Kartę zgonu wystawia lekarz, który leczył chorego w szpitalu.

21. Jeżeli zgon nastąpił przed ustaleniem sposobu leczenia przez lekarza oddziałowego, kartę zgonu wystawia lekarz dyżurny, który przyjął chorego do szpitala.

22. Zwłoki osób zmarłych w szpitalach wolno przechowywać w kostnicy szpitalnej w zasadzie nie dłużej niż 3 doby.

23. Zwłoki wolno przechowywać w kostnicy szpitalnej przez czas dłuższy niż 3 doby, lecz nie dłużej niż 5 dób, jeżeli:

a. osoby, które mają prawo pochowania zmarłego, z uzasadnionych przyczyn nie mogą przybyć na czas aby zająć się pochowaniem zwłok albo,

b. w związku ze zgonem zostało wszczęte dochodzenie lub śledztwo a prokurator nie zezwolił na wcześniejsze pochowanie zwłok.

24. Zwłoki niepochowane w ciągu 120 godzin przez rodzinę lub inne osoby do tego uprawnione, mogą być przekazane akademii medycznej do celów naukowo- dydaktycznych lub pochowane przez opiekę społeczną na jej koszt.

25. Prosektura przekazuje zwłoki akademiom medycznym, jeżeli zgłoszą one zapotrzebowanie na zwłoki i zapewniają ich odbiór.

26. Wszelkie koszty związane z transportem zwłok z prosektury pokrywa właściwa Akademia Medyczna.]

27. Zwłoki, które mają być przekazane akademii medycznej, powinny być nastrzyknięte formaliną. Wraz ze zwłokami przekazuje się odpis karty opatrzony adnotacją urzędu stanu cywilnego o sporządzeniu aktu zgonu.

28. Zwłoki po dokonaniu sekcji mogą być wydane bezzwłocznie na pochowanie.

29. Osoby uprawnione do pochowania zwłok powinny dostarczyć ubrania do ich pochowania.

30. Personel prosektury obowiązany jest zwłoki osób zmarłych w szpitalu przed włożeniem do trumny umyć, ogolić, ubrać w odzież dostarczoną przez osoby uprawnione do pochowania bądź w odzież, w której zmarły przybył do szpitala.

31. Zwłoki osób zmarłych na ostre choroby zakaźne powinny być przechowywane i chowane w sposób określony obowiązującymi przepisami.

32. Zwłok zmarłych na choroby zakaźne nie wolno przekazywać do Akademii Medycznych.

33. Szczątki ludzkie/części ciała ludzkiego, odłączone od całości oraz płody ludzkie, nie będące w myśl przepisów zwłokami/ szpital powinien spalać w specjalnie urządzonym krematorium. Zabronione jest spalanie szczątków w kotłowni.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Administrator Serwisu 03-01-2008 13:58
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 03-01-2008
Ostatnia aktualizacja: 07-09-2010 14:29